وزرای یک کابینه را باید افراد دانشمند و متخصص تشکیل دهند. افرادی که هر کدامشان در بالاترین سطح از تخصص در حیطه ی کاری خودشان باشند. اگر به تعریف اصلی مدیریت مراجعه کنیم درمی‌یابیم این فن؛ ترکیبی است از دانش، آگاهی و تجربه.

ضعف های مدیریت کلان در ایران

  به گزارش «قدس آنلاین»،  سید محمود حسینی کارشناس مدیریت ارتباطات درباره ی اخلاق انتخابات و نحوه ی انتخاب کاندید اصلح گفت: به عقیده ی من نیاز نیست شخص رئیس جمهور در تمامی زمینه ها متخصص باشد. یک مدیر نمونه باید قوه ی ادراکی قوی داشته باشد. در همین راستا کاندید ریاست جمهوری هم باید درک قوی از مسائل مختلف و جاری در کشور داشته باشد و در ادامه درایت، بصیرت، شناخت و آگاهی لازم نسبت به مشکلات جامعه را داشته باشد. در نتیجه در پست های کلان کشور همان طور که گفتم نیازی به تخصص در مسائل ریز نداریم و این درک و فهم کلی از موضوعات مختلف است که به مدیر برای گرفتن نتیجه ی مطلوب کمک می کند.
وی ادامه داد: افرادی که کاندید می شوند باید دارای برنامه های جامع و قابل اجرا باشند یعنی باید برای مردم مشخص کنند فرق شعار با برنامه هایی که ارائه می دهند چیست. باید در کنار برنامه هایی که دارند راهکارهای عملی و اجرایی هم برایشان مشخص کنند. یعنی تعیین کنند با کدام متخصصین و مشاورین می خواهند برنامه های خود را به حالت اجرایی در بیاورند. یکی از مهمترین عواملی که میتواند یک مدیر در پست کلان را موفق کند به کارگیری مشاوران عالی رتبه و کاربلد است. نامزد ریاست جمهوری باید در حالت ایده آل برنامه های مدیران زیر دست و مشاوران خود را نیز مشخص کند. بحثی که در اول صحبتم گفتم اینجا معنی پیدا می کند. مشاوران و مدیران میانی باید از تخصص در مسائل حیطه ی خودشان برخوردار باشند. نیازی نیست یک مدیر میانی به مدیریت کلان اشراف کامل داشته باشد. در نتیجه اگر تخصص یک مدیر میانی با مدیریت اجرایی و فهم و درک یک مدیر کلان ترکیب شود نتیجه ی مطلوب حاصل می شود.
حسینی اضافه کرد: در همین راستا وزرای یک کابینه را باید افراد دانشمند و متخصص تشکیل دهند. افرادی که هر کدامشان در بالاترین سطح از تخصص در حیطه ی کاری خودشان باشند. اگر به تعریف اصلی مدیریت مراجعه کنیم درمی‌یابیم این فن؛ ترکیبی است از دانش، آگاهی و تجربه. برای مثال می‌توانم به فرقی که بین دندان ساز و دندان پزشک است اشاره کنم. دندان پزشک هم مطالعات نظری داشته و دوره های تئوری گذارنده و هم به صورت عملی در دوره های دانشگاهی تجربه کسب کرده است. اما یک دندان ساز فقط چند سالی کنار یک دکتر به واسطه ی حضور در آن محیط تجربه ای کسب کرده است. خب طبیعی است که یک دندان ساز هیچ وقت نمی تواند جراحی دهان و دندان را انجام دهد. این فرد بیشتر در امور سطح پایین و پیش پا افتاده تجربه کسب کرده و توانایی انجام کار های تخصصی را ندارد. در نتیجه به عقیده ی بنده کسانی که می خواهند به عنوان وزرای کابینه ی آینده انتخاب شوند باید هم تجربه ی کافی و هم دانش لازم برای مدیریت در حیطه ی خودشان را داشته باشند.
حسینی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر اکثر مسئولین کشور تجربه ی مدیریتی دارند اما حلقه ی مفقوده ای که در جامعه ما باعث عدم نتیجه گیری در بسیاری از زمینه ها شده همین عدم دانش مدیریتی است. به همین دلیل اکثر رفتارها و اقداماتی که از سوی مسئولین در حال انجام است فاقد نگاه استراتژیک است. مطمئن باشید اگر برای مثال دانش مدیریتی توسط کارشناسان حرفه ای اقتصاد به وزرای اقتصاد در این سالها تزریق می شد ما امروز شاهد این وضع در اقتصادمان نبودیم. مثلا یکی از مسائلی که مقطعی اجرا شد و فکر بلند مدت پشت آن نبود همین بحث هدفمندی یارانه ها بود.
وی در پایان گفت: متاسفانه مسئولین ما به شعار دادن و اقدامات مقطعی و سلیقه‌ای عادت کرده اند. ما باید به جایگاهی برسیم که برای تمام اقداماتمان از قبل فکر کرده باشیم تا خروجی کار مطلوب باشد.

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.